Lavendel

13 maart 2007

Vandaag was ik in de Lavendelhoek om de leerlingen van groep 7 en 8 iets te vertellen over het vak striptekenaar. Vooraf hadden ze me wat vragen gestuurd en kon ik een mooie PowerPoint-presentatie maken. Als laatste vroegen ze me of ik een stripje over de Lavendelhoek wilde maken. Voordat ik binnen kwam was er een hond in de klas, en daar is onderstaand stripje op gebaseerd. Er zit meteen een lesje in verstopt, want je ziet hetzelfde stripje vier keer in de verschillende stadia van ontwikkeling.

1. PLOT

Voor strookjes sla ik deze eerste fase meestal over. Het is alleen om te kijken hoeveel plaatjes ik nodig heb en waar de figuren ongeveer staan.

2. SCHETS

Met lineaal en potlood maak ik de vakken en de tekeningen. De teksten schrijf ik er in met een Pilot fineliner.

3. INKT

Op hetzelfde papier inkt ik de lijnen zoals ik ze hebben wil met Oostindische inkt en kroontjespen. Daarna gum ik de potloodlijnen weg.

4. KLEUR

Met behulp van Photoshop (Elements of CS2) geef ik het geheel een kleurtje.

Deel dit bericht

Lavendel

13 maart 2007

Vandaag was ik in de Lavendelhoek om de leerlingen van groep 7 en 8 iets te vertellen over het vak striptekenaar. Vooraf hadden ze me wat vragen gestuurd en kon ik een mooie PowerPoint-presentatie maken. Als laatste vroegen ze me of ik een stripje over de Lavendelhoek wilde maken. Voordat ik binnen kwam was er een hond in de klas, en daar is onderstaand stripje op gebaseerd. Er zit meteen een lesje in verstopt, want je ziet hetzelfde stripje vier keer in de verschillende stadia van ontwikkeling.

1. PLOT

Voor strookjes sla ik deze eerste fase meestal over. Het is alleen om te kijken hoeveel plaatjes ik nodig heb en waar de figuren ongeveer staan.

2. SCHETS

Met lineaal en potlood maak ik de vakken en de tekeningen. De teksten schrijf ik er in met een Pilot fineliner.

3. INKT

Op hetzelfde papier inkt ik de lijnen zoals ik ze hebben wil met Oostindische inkt en kroontjespen. Daarna gum ik de potloodlijnen weg.

4. KLEUR

Met behulp van Photoshop (Elements of CS2) geef ik het geheel een kleurtje.