Twee iconen

12 plus 1 plaatjes, en dat 2 keer

Al sinds 2011 loop ik rond met het idee voor de avondvullende animatiefilm Heldt van Hollandt. Ik krabbel wat, schrijf wat aan het script en val ongevraagd mensen die mogelijk connecties met de filmwereld hebben lastig met het verhaal.

In 2018 vroeg het Ikonenmuseum in Kampen mij of ik een vita-ikoon wilde maken voor een speciale tentoonstelling. Een vita-ikoon is een samenstelling van meerdere plaatjes waarin de levensloop van een heilige te lezen is. Een soort stripverhaal. Ik zag een mogelijkheid om Heldt van Hollandt onder de aandacht te brengen.

Maar Heldt van Hollandt kent twee kanten: die van Rembrandt en die van De Ruyter. Dus ik besloot twee vita-ikonen te maken. Vlak daarvoor had ik mij al enigszins bekwaamd in het tekenen in een centsprent-stijl, en die kwam hier goed van pas.

Alles kwam keurig gelijktijdig samen voor twee tekeningen die ik toch wel tot het hoogtepunt van mijn carrière durf te rekenen. Ze hebben een tijdje in het museum gehangen, daarna nog een tijdje in hun opslag gestaan. Ik was ze al bijna weer vergeten toen ik ze terugkreeg, en was bijzonder aangenaam verrast door mijn eigen werk. Ze staan nu op de werkkast te pronken.

De film is er nog steeds niet.

Plaatje uit het storyboard van Held van Hollandt. Admiraal Ayscue komt aan in Londen met een gehavend schip en moet Cromwell onder ogen komen.

Kantelpunt

Samen in een bootje

In beide vita-ikonen laat de grote middenplaat hetzelfde moment zien, maar uit een andere invalshoek. In de plaat van de Ruyter staat De Ruyter centraal. Hij wordt geportretteerd. In de plaat van Rembrandt staat Rembrandt centraal. Hij portretteert. In de eerste vijf plaatjes zien we in beide gevallen hoe de hoofdpersoon daar gekomen is. En in de navolgende zeven plaatjes zien we de verdere belevenissen van de hoofdpersoon.

En daarmee is het hele verhaaal verklapt. Zit ik niet zo mee. Mocht het ooit tot een productie komen, dan zal er nog wel het één en ander aan veranderen. Ik kan me voorstellen dat er in het huidige tijdsgewricht meer aandacht moet zijn voor bepaalde kwesties. Ik heb het nu geschreven als een doldwaas avontuur.

Rembrandt en De Ruyter hebben ieder hun eigen stripreeks. Rembrandt begon in Het Parool en staat op dit moment in Jump! magazine. De Ruyter heeft in Eppo gestaan. Een spin off van De Ruyter – Ouwe Tjeerd – staat in Stripnieuws.