De eerste vijf minuten
12 augustus 2013
Heldt van Hollandt speelt zich af in de zeventiende eeuw. Dus waarom geen muziek uit de zeventiende eeuw als filmmuziek gebruiken? Weer ’s wat anders. In Hollywood maakt het niet uit of je een film maakt over een tovenaarsleerling, een ruimtereiziger of een superheld. Er tettert altijd dezelfde muziek overheen. Dat moet in een typisch Nederlandse film anders kunnen.
Een belangrijke componist in de zeventiende eeuw was Jacob van Eyck. Zijn Der Fluyten Lust-Hof was een blockbuster.
Op Spotify is de muziek van Jacob van Eyck te beluisteren. Stefano Bet speelt (delen van) Der Fluyten Lust-Hof. Het stuk Book 1: XLV. Batali (Battle) lijkt me behoorlijk geschikt om mee te openen. Het duurt 5 minuten. Genoeg voor de eerste zeeslag. Een ander vrolijk deuntje is Book 2: C. Onder de Linde groene. Dat past goed bij de confrontaties van De Ruyter en Rembrandt in het Rembrandthuis.
Zo, da’s ook weer geregeld.
De eerste vijf minuten
12 augustus 2013
Heldt van Hollandt speelt zich af in de zeventiende eeuw. Dus waarom geen muziek uit de zeventiende eeuw als filmmuziek gebruiken? Weer ’s wat anders. In Hollywood maakt het niet uit of je een film maakt over een tovenaarsleerling, een ruimtereiziger of een superheld. Er tettert altijd dezelfde muziek overheen. Dat moet in een typisch Nederlandse film anders kunnen.
Een belangrijke componist in de zeventiende eeuw was Jacob van Eyck. Zijn Der Fluyten Lust-Hof was een blockbuster.
Op Spotify is de muziek van Jacob van Eyck te beluisteren. Stefano Bet speelt (delen van) Der Fluyten Lust-Hof. Het stuk Book 1: XLV. Batali (Battle) lijkt me behoorlijk geschikt om mee te openen. Het duurt 5 minuten. Genoeg voor de eerste zeeslag. Een ander vrolijk deuntje is Book 2: C. Onder de Linde groene. Dat past goed bij de confrontaties van De Ruyter en Rembrandt in het Rembrandthuis.
Zo, da’s ook weer geregeld.