Boeren, Burgers & Buitenlui

11 januari 2012

Op de plaatselijke vlooienmarkt stuitte ik op het boek Boeren, Burgers & Buitenlui – Een ‘vreemde’ kijk op de Nederlanden van Hubertus Günther. Het is een verzameling van impressies van buitenlanders van de Nederlanden uit de tijd dat de Nederlanden een wereldmacht vormden.

Alle bekende vooroordelen over de Nederlanden komen voorbij in korte hoofdstukken met grote afbeeldingen van schilderijen die zijdelings met het vooroordeel te maken hebben. Leuk om als inspiratiebron voor Heldt van Hollandt te gebruiken. Zo heb ik onder andere gelezen dat in de Nederlanden de windmolen voor van alles en nog wat gebruikt werd: pompen, malen, zagen… In de scéne dat De Ruyter naar Amsterdam reist (pijl nummertje 2 in het logistieke schema) kan ik hem nog wel langs een reeks eigenaardige toepassingen van windmolens laten komen. En misschien is Rembrandt wel bang dat hij op termijn vervangen gaat worden door een schilderende windmolen?

Op de foto ziet u de bovenkant van het boek, waarin een boekenlegger met de beeltenis van Rembrandt is gestoken, en waarachter de omslag van het boek De Admiraal – De wereld van Michiel Adriaenszoon de Ruyter van A. Th,. van Deursen et al is te zien. Aan leesvoer geen gebrek. Documentatie is erg belangrijk als je een loopje wilt nemen met de geschiedenis.

Deel dit bericht

Boeren, Burgers & Buitenlui

11 januari 2012

Op de plaatselijke vlooienmarkt stuitte ik op het boek Boeren, Burgers & Buitenlui – Een ‘vreemde’ kijk op de Nederlanden van Hubertus Günther. Het is een verzameling van impressies van buitenlanders van de Nederlanden uit de tijd dat de Nederlanden een wereldmacht vormden.

Alle bekende vooroordelen over de Nederlanden komen voorbij in korte hoofdstukken met grote afbeeldingen van schilderijen die zijdelings met het vooroordeel te maken hebben. Leuk om als inspiratiebron voor Heldt van Hollandt te gebruiken. Zo heb ik onder andere gelezen dat in de Nederlanden de windmolen voor van alles en nog wat gebruikt werd: pompen, malen, zagen… In de scéne dat De Ruyter naar Amsterdam reist (pijl nummertje 2 in het logistieke schema) kan ik hem nog wel langs een reeks eigenaardige toepassingen van windmolens laten komen. En misschien is Rembrandt wel bang dat hij op termijn vervangen gaat worden door een schilderende windmolen?

Op de foto ziet u de bovenkant van het boek, waarin een boekenlegger met de beeltenis van Rembrandt is gestoken, en waarachter de omslag van het boek De Admiraal – De wereld van Michiel Adriaenszoon de Ruyter van A. Th,. van Deursen et al is te zien. Aan leesvoer geen gebrek. Documentatie is erg belangrijk als je een loopje wilt nemen met de geschiedenis.