Mijn naam is Herman Roozen.

Ik relativeer, verstrooi en verduidelijk door te schrijven en te tekenen.

Dat doe ik thuis vanachter mijn bureau, of op locatie bij congressen en vergaderingen, of voor de klas. Mijn tekenstijl omschrijf ik zelf als “Meer Bruna dan Poortvliet”. (Waarna ik soms moet uitleggen wie Poortvliet is.) Zowel mijn tekeningen als mijn verhalen hebben wel een gemeenschappelijk kenmerk: ze bevatten humor.

Die humor is doorgaans mild en vriendelijk, maar kan ook bijten en stevig aankomen als dat wenselijk is. Een strip of cartoon of illustratie kan veelzeggend zijn. Kan zeggen waar het op staat.

Een korte geschiedenis

20+ jaar in het vak, 50+ jaar ervaring

2B? Dallas? Wim? Dronten Vice? New Megen City? Het zijn stripreeksen die u allemaal niks zeggen. In mijn jonge jaren schreef en tekende ik die reeksen (achtereenvolgens) in schoolschriften en voor schoolkranten. Door de vele meters die ik maakte raakte ik bedrevener. Mijn eerste betaalde strip was ‘De Morinel’ in de weekkrant ‘Ons Platteland’ van de CBTB. Leuke bijverdienste. Hoefde ik als student zijnde niet in de horeca of aan de lopende band te werken. Na mijn studie in 1993 gewoon aan het werk gegaan in de ICT. In 2003 noodgedwongen en huiverig alsnog stripmaker geworden. En dat loopt tot nu toe goed. Ik en mijn gezin kunnen er van leven, en ik hou af en toe geld over voor mijn hobby: bordspellen.

2B – Over een voetbalteam met alter egos van mijn klasgenoten als spelers en een alter ego van mij als sponsor. Vier schoolschriften en een plakboek.

Dallas – Een ridderstrip, opnieuw met alter egos van klasgenoten. Meer dan 1.000 pagina’s in schoolschriften.

Wim – Over een leerling op de agrarische hogeschool waar ik toen (84-88) zelf ook op zat.

Dronten Vice – Parodie op ‘Miami Vice’. We hebben het hier over het hart van de jaren tachtig.

New Megen City – De (korte) avonturen van psycholoog en detective Harry Freud. Bij elkaar zo’n 30 pagina’s, denk ik.

De Morinel – Bertus en buurman Hendrik en een naamloze hond boeren heel wat af. Heeft ongeveer 5 jaar gelopen.

Stripmaker

Alles zelf doen of samen met een ander

De strip Opa staat al meer dan vijftig jaar wekelijks in het vakblad Boerderij. Ik bedenk en teken de strip sinds begin 2004. Opa heeft een eigen gedeelte op de website van Boerderij en een Facebook-pagina.

Voor het vakblad Pluimveehouderij maak ik driewekelijks een pagina Kukel en Kakel. Kukel en Kakel zijn twee kippen die op hun ei-gen wijze commentaar geven op de actualiteit. Ondertussen zijn er ruim 200 afleveringen verschenen. Een selectie is gratis te downloaden in de iTunes-winkel.

In de TechNet-nieuwsbrief van Microsoft Nederland heeft geruime tijd de strip TechEddie gestaan. Er zijn ruim 100 afleveringen gemaakt.

Heel 2007 verscheen in het AD de strip Eefenement. Eefenement is een strip over een evenementenbureau dat wordt gerund door Eef. “Het is pas een feest als het van Eef is geweest.” In 2008 werd Eefenement vervangen door De Stamgasten van Toon van Driel. Een paar keer mocht Eefenement invallen als Toon op vakantie was. Het boek “Je Eeft maar 1 keer” is te bestellen bij Uitgeverij Catullus.

Samen met stripmaker Daniel van den Broek heb ik voor Eppo twee lange verhalen Uuterwaerdt gemaakt. Voor de Eppo heb ik ook ongeveer anderhalf jaar de strip Eppo geschreven.

Samen met stripmaker cARToony (Pieter Hogenbirk) heb ik maar liefst vier stripseries. Ross en Robbie, Rembrandt, De Ruyter en Van Oranje. Rembrandt maakte zijn debuut in dagblad Het Parool. De Ruyter en Van Oranje stonden tweewekelijks in het stripblad Eppo. Albums werden uitgegeven door stripuitgeverij Strip2000.

Samen met stripmaker Daniel van den Broek heb ik voor Eppo twee lange verhalen Uuterwaerdt gemaakt. Voor de Eppo heb ik ook ongeveer anderhalf jaar de strip Eppo geschreven.

Samen met stripmaker cARToony (Pieter Hogenbirk) heb ik maar liefst vier stripseries. Ross en Robbie, Rembrandt, De Ruyter en Van Oranje. Rembrandt maakte zijn debuut in dagblad Het Parool. De Ruyter en Van Oranje stonden tweewekelijks in het stripblad Eppo. Albums werden uitgegeven door stripuitgeverij Strip2000.

Praatplaatmaker

Vol en toch helder

Een praatplaat is een kijkplaat met een verhaal. Business Visual, Learning Map en Rich Picture heb ik het ook wel eens horen noemen. Als een organisatie wil vertellen hoe een nieuwe afdeling gaat werken, of een auteur een samenvatting van een verslag wil geven, maar dan visueel, dan kan een praatplaat een oplossing zijn. Een praatplaat is een handvat bij het overbrengen van een verhaal. En een praatplaat nodigt uit tot communicatie. Ik kan er nog vele regels over volschrijven, maar u kunt er beter een paar bekijken.

Cartoonmaker

Bijpassend of aanvullend

Cartoons maak ik voor diverse blaadjes en situaties. Op maat bij een artikel, of zo maar, of naar aanleiding van recente gebeurtenissen. Onder andere voor de provincie Drenthe, het intranet van waterschap Rivierenland, Calibris, de gemeente Groningen en Boerderij.

Meestal gaat het als volgt: Op basis van een briefing geef ik drie suggesties voor een cartoon in de vorm van een snelle schets. De klant kiest er eentje en die werk ik dan uit en lever ik aan als JPG of PNG of wat maar wenselijk is.

Sfeermaker

In de schijnwerpers

U heeft een bijeenkomst die wel wat beeld kan gebruiken? Ik ben ook stand-up cartoonist.

Een stand-up cartoonist maakt tijdens bijeenkomsten ter plekke cartoons over de materie die de betrokkenen aan het denken zetten en doen lachen.

Als ik even Jessy van Muylwijck mag citeren: “Een stand-up cartoonist bezit tekentalent, het vermogen tot scherp luisteren, analytische gaven, improvisatievermogen en een grenzeloze creativiteit.”

Ondertussen heb ik als stand-up cartoonist gewerkt voor uiteenlopende bedrijven als P2, Rathenau, Rijkswaterstaat, Alterra, KPN, Microsoft, VendexKBB, Canon, Avéro Achmea, ABN-AMRO, OHRA, Provincie Drenthe, Rijksuniversiteit Groningen, Rabobank, Albert Heijn, Gemeente Edam-Volendam en Univé. De laatste jaren vooral veel voor gemeentes in de provincies Groningen en Drenthe, bij bijeenkomsten rondom de energietransitie.

Maar geen onderwerp is mij te gek.

Op papier

Ik maak de cartoons op grote PostIt-vellen. Vaak presenteer ik ze na afloop, als vrolijke afsluiting tussen de dagvoorzitter en de borrel. De cartoons laat ik achter en zijn vrij te gebruiken binnen de context waarvoor ze gemaakt zijn. Meestal blijven ze nog geruime tijd hangen ten kantore van de opdrachtgever. En ze kunnen worden gedigitaliseerd voor de verslaglegging.

TV- en filmmaker

Het beweegt en maakt geluid

Sinds 2004 zijn er door mij geschreven verhalen te zien in het tv-programma Sesamstraat. Ik schrijf scénes voor Tommie en Pino en dergelijke. Daarnaast nog voor Studio Snugger, het Sinterklaasjournaal en De Boterhamshow.

 

Jammer genoeg kan ik zelf geen animaties maken. Als ik mijn carrière opnieuw moest beginnen dan ging ik mijzelf daarin bekwamen. Gelukkig zijn er genoeg mensen die het wel kunnen, en die niet te beroerd zijn om mijn storyboards om te zetten in bewegend beeld.

Heldt van Hollandt

Een droomproject

Een mens moet wat te dromen hebben. Voor mij is dat het maken van een avondvullende animatiefilm. Voor Heldt van Hollandt ben ik het script aan het schrijven. Bijna klaar. In de film strijden zeeheld De Ruyter en meesterschilder Rembrandt samen tegen de Engelsen. De slepende voortgang is te volgen op het speciale Heldt van Hollandt-weblog.

Druktemaker

Wat verder ter tafel komt

Af en toe maak ik kleurplaten ter gelegenheid van het een of ander. Logo’s maken is erg leuk om te doen. Vooral als ze ook nog gebruikt worden. Striptekenles. Een lezing. Er komt elke keer wel weer iets op mijn pad. Als ik het kan doe ik het zelf, maar ik verwijs ook wel eens door naar collega’s. Ieder zijn of haar expertise.